onsdag 16 april 2014

En dag i Motala, del 2

 Bild: Jörgen Auer
På dagens besök i Motala begav jag mig från Varamon till Nya bron och sedan blev det en fika på Konditori Gallerian innan jag åkte till Verkstadsvägen och klev ur bilen.
 Bild: Jörgen Auer
Ja-a, vatten, broar, och hus. Centrala Motala i ett nötskal. Det är onekligen så att det känns i kroppen för en som bor i vattenlösa Mantorp. Å andra sidan kommer jag från Norrköping.
 Bild: Jörgen Auer
Men Motala! Åh. Som här nere vid Borenshultsområdets Båt- och strandförenings små bodar och bryggor. Så pittoreskt! Så ljuvligt i värmande vårsol.
 Bild: Jörgen Auer
Och den vackra bron över till Sjöbo-Knäppan, naturreservatet! Som den gör sig på bild med sina linjer och kurvor.
 Bild: Jörgen Auer
Små bodar, små båtar, små bryggor. Sånt kan jag se på hur länge som helst.
 Bild: Jörgen Auer
Som sagt: hur länge som helst.
 Bild: Jörgen Auer
Hur länge...
 Bild: Jörgen Auer
... som helst.
Bild: Jörgen Auer
Det är nåt med allt detta som framkallar en stark längtan inom mig. Efter vad? Sommar? Ledighet? Sjön? Världen? Eller är det kanske så enkelt att lugnet, stillheten och skönheten tillsammans bygger något inom mig som inte alltid finns där men som när det dyker upp känns så välkommet tillbaka och så hundra procent jag? I den här miljön skulle jag vilja skapa. Tänka. Skriva.

Inga kommentarer: