tisdag 15 april 2014

Med Kaga i blickpunkten

 Bild: Jörgen Auer
 Först ser jag bara toppen. Ett kyrktorn. Undrar vilkent det kan vara, tänker jag. Men inte särskilt länge eftersom jag vet var jag befinner mig. På vägen in till Gerstorp utanför Malmslätt. Alltså borde det vara den populära bröllopskyrkan i Kaga.
 Bild: Jörgen Auer
Och meden molnen driver vidare på sin blåsiga seglats där uppe och bakom passerar jag gården där Stenholmens islandshästar går och betar. Allt andas lugn och ro. Ska jag stanna och fota hästar? Nej, inte i dag. En annan gång.
Bild: Jörgen Auer
På nedförsvägen på gårdens norrsida syns kyrkan allt tydligare och med kamerans hjälp verkar Roxen ligga alldeles bakom. Jag ska ingenstans och irrar planlöst omkring. Till synes utan mål och mening. Ska jag svänga höger eller vänster? Jag tar vänster, struntar i Kaga och låter bilen bestämma vart jag ska. Leker 50-tal och kör bara omkring. Hamnar så småningom i Ledberg. Mer om det i nästa inlägg.
Men för den som vill veta mer om den anrika kyrkan i Kaga så har jag länkat till Svenska kyrkans sida om just Kaga kyrka

Inga kommentarer: