fredag 3 februari 2017

Är det fredag så är det

 Bild: Jörgen Auer
Domherrarna pockar på uppmärksamhet. Men en sak begriper jag inte: varför är de så rädda och flyger och gömmer sig i buskarna så fort jag andas? De är ju röda och så här års syns de väldigt bra även som gömda. De kan helt enkelt inte gömma sig och därför undrar jag varför de överhuvudtaget har fått den röda undersidan - bröstet. Honan på bilden verkar ju inte precis bry sig om herrarna. Inte i dag i alla fall.

 Bild: Jörgen Auer
Mantorp - det är racing och trav. Eller trav och racing. Och en trevlig bostadsort i Mjölby kommun. På måndag är det trav igen. Kommer du?

 Bild: Jörgen Auer
Mantorp är Mobilia också. Eller Depot Mantorp som varuhuset, med City Gross i spetsen, numera heter. Ibland gästas varuhuset av en hel del långtradare. I dag var det bland andra dags för en blå och vacker bil från Blue Water Shipping. 
Jag har ju sett dess bilar tidigare, men nu funderade jag på var det företaget finns. Och förstår nu efter att ha sökt lite på nätet att jag nog nästan lika gärna kunde ha frågat mig: var finns det inte? Hur som helst, företaget är danskt och grundades för snart 45 år sedan. Närmare bestämt 1 september 1972 då två danska företag från Köpenhamn slog sina påsar ihop - N.Schiøtt & Hochbrandt and Fellowship I/S.
I dag finns Blue Water Shipping representerat i mer än 60 länder och har tusentals anställda och jobbar med logistik, på vägarna, till sjöss, i luften.

 Bild: Jörgen Auer
Så blev jag hungrig. Eftersom jag hade bilen och ingen lust att stå vid spisen valde jag den lätta varianten. Jag köper hem nåt, sa jag och körde till Mjölby, via Habblarp, och tog mig in i mjölnarnas stad under E4-an.

Bild: Jörgen Auer
Fredag eftermiddag. Då blir det lite rusning även i Mjölby. Men Kebab House hade öppet. Det blev kebabtallrik. Är det fredag, så är det.

2 kommentarer:

jerker sa...

Lyckost som får se domherrar. Mina domherrar har inte synts i Yxsmedshult på flera år. Men jag är nöjd när rödhaken kommer längre fram i vår.

Auer sa...

Det är faktiskt första året som vi har en flock domherrar på besök. Tidigare år har det endast varit något enstaka par. Nu minst fem par.
I övrigt: talgoxe, blåmes, koltrast, pilfink, gråsparv, skata.
Saknas hittills (som brukar hälsa på, dock inte varje år och inte tillsammans): Steglits, grönfink, gulsparv, rödhake, grå- och grönsiska, korsnäbb, ringduva, turturduva, fasan.