söndag 19 februari 2017

Med Ödeshögs kyrka i minne

Arkivbild 2015: Jörgen Auer
Dagens datum för två år sedan besökte jag Ödeshög. Det här är en av bilderna därifrån. Med den fina kyrkan i blickfånget. Ödeshögs kyrka uppfördes på 1100-talet, men har förstås genomgått ett flertal renoveringar genom åren. Det enda som i dag är bevarat av den medeltida kyrkan är koret med östtornet, läser jag på kyrkans web-plats. Där står också att kyrkan är en av endast tre bevarande romanska östtornskyrkor i Östergötland..
Själv har jag bara varit inne i Ödeshögs kyrka en gång. Det var i augusti 2014 när jag var där för att berätta för Correns läsare att utlandsbaserade violinisterna Suzanna Lidegran och hennes dotter Isolda Lidegran Correia skulle hålla konsert i kyrkan. Och så spelade de lite för mig. Vackert så det förslår.
Arkivbild 2014: Jörgen Auer
Och här är de: Suzanna Lidegran och Isolda Lidegran Correia.

Inga kommentarer: