måndag 13 februari 2017

Kommer nån ihåg Östgötaspelet?


 Ur Sommar-Corren 1996
Det var då, det. Till Sommar-Corren 1996 fick jag idén till ett östgötaspel. Sagt och gjort. Jag skrev ner en massa påhittade anledningar till spelstopp och förflyttningar på och till ett 15-tal platser. Det ska påpekas att det naturligtvis går att spela spelet. Men mest gjorde jag det bara som ett annorlunda inslag i tidningen.

 Ur Sommar-Corren 1996
Översatte spelet till engelska gjorde jag också. Ofta med ett tankesteg framåt. Som om Gusum till exempel. Man måste förstås känna till att där tillverkades blixtlås under många år, annars blir ju texten om zipper (blixtlås) obegriplig. Det ska stå: it is something with your zipper. Go directly to Slaka.

Ur Sommar-Corren 1996
Och så här presenterades spelet som Hasse Frominder gjorde grafiken till - det tyckte han var kul och annorlunda, minns jag. Nåt annat jag minns är att jag var ganska nöjd med mitt jobb. När jag läser det nu, 21 år senare, är det inte lika roligt. Lite fåniga skämt. Men så är det och så var det.
Jag kanske skulle uppdatera spelet och presentera det i Correns och NT:s Mera-bilagor?

Inga kommentarer: