onsdag 1 februari 2017

När jag ringde Pillan 1985

Ur Corren 28 februari 1985
Tänk att det är så länge sedan. 32 år! Redan. Jag minns det ju nästan som i går, nja inte riktigt så nära kanske, hur jag ringde till den då blott 14-åriga Pernilla Wiberg i Norrköping för att prata om hennes slalomseger i Trofeo Topolino i Italien, inofficiella ungdoms-VM. Jag minns att jag tyckte hon var väldigt glad och lätt att prata med. Det kan ju annars vara lite si och så med det hos unga tonåringar (och gamla gubbar). Noteras bör att vi inte ringde henne förrän hon var hemma igen efter sitt äventyr söderöver. Så kunde det vara på den tiden, före mobilerna.
Notera även fotnoten där jag berättar om hennes pappa Per Wiberg, tidigare sprinter i Smedby AIS.

MERA: Pernilla "Pillan" Wiberg är en av Sveriges främsta idrottare genom tiderna, med bland annat två OS-guld och fyra VM-guld på meritlistan. Plus silver och bronsplatser och 12 säsonger i den alpina världscupen, 24 segrar och 61 pallplatser. Mellan 2002 och 2010 var hon ledamot i Internationella Olympiska Kommittén. Numera är hon expertkommentator i teve, driver Pernilla Wiberg Hotel i Idre.

Inga kommentarer: