fredag 22 september 2017

En kväll med blyerts

 
Ur Hemmets Konversationslexikon 1938 
Så var det dags igen. Denna regngråa dag hade jag ingenting för händer utan satte mig och bläddrade i ett gammalt lexikon. Ja, jag vet. Lite nördigt, när det finns google. Men det är ju tack vare lexikonet som jag hittar något som gör mig nyfiken så att jag sen kan börja googla. Som nu när jag hittar Faber.
Det känner jag igen. Men först kommer jag inte på varför. Sekunden senare när jag kommit en rad ner i texten fattar jag. Ja visst ja, säger jag högt. Blyertspennor! 
Finns denna anrika firma fortfarande, funderar jag och börjar googla.
Visst finns den. Världens största penntillverkare.
Men sedan länge heter företaget Faber-Castell efter ett giftermål i slutet av 1800-talet. Stora delar av dess historia går att hitta på Fabers hemsida. Dagens koncernchef som innehaft posten sedan 1978 är greve och heter Anton Wolfgang von Faber-Castell.
Här följer lite fakta:
Namn: Faber-Castell Aktiengesellschaft.
Adress: 90546 Stein, Deutschland.
Hemsida: www faber-castell.com.
Huvudprodukt: Grafit- och färgpennor (2000 miljoner per år). Produktion sker i nio länder och i 22 länder finns försäljningskontor. Agenturer finns i 120 länder. Anställda: Cirka 8000 runt om i världen, varav mer än 1100 i Tyskland.Omsättning 2015/2016:613 miljoner euro.

Bild: Jörgen Auer
 Jaha, tänkte jag. Det var inte illa. Men hur är det egentligen. Har jag någon Faber-Castell-penna hemma? Jo, det har jag, men långt ifrån så många som jag trodde. Jag letade en halvtimme och hittade de här två. Av cirka 150 pennor!  Dem ska jag be att få återkomma till i ett senare inlägg.

Inga kommentarer: