måndag 18 september 2017

Om Odovakar och Odontologi

Ur Hemmets Konversationslexikon 1938

Som så många gånger förr när jag sysslolöst sitter och dumglor på teve och håller på att somna rycker jag upp mig och bläddrar i ett gammalt lexikon för att skapa ett inlägg på min blogg.
Det blev Hemmets konversationslexikon från 1938 (precis som förra gången). På bokstaven O dök de här två upp tillsammans, dock utan att ha något annat gemensamt mer än inledningen på sina namn: Odontologisk Tidskrift och Odovakar. Det ska jag ta reda på lite mera om, tänkte jag. Sagt - och gjort. Jag googlade och hittade följande:
Precis som det står här ovan startades Odontologisk Tidskrift 1893 av Nordisk Odontologisk Förening, som redan 1885 gav ut en annan Tidskrift, Skandinavisk Tidskrift for tandlaeger. Men den sistnämnda blev inte så långvarig. Det blev däremot Odontologisk Tidskrift som utgavs i det namnet ända fram till 1969. Året därpå, 1970, flyttade förlaget och redaktionen till Köpenhamn och tidskriftens namn ändrades till Scandinavian Journal of Dental Research, med samtliga artiklar på engelska.
 Odovakar (ca 433 - 493) den gamle soldaten som blev kung läser jag om på flera håll. Bland annat i Svenska Dagbladet där Dick Harrison utförligt presenterar honom. Jag hittar Odovakar även på norska. Detta på Wikiwand och ser att han var en militär härförare som ledde ett uppror av germanska soldater (herulerer, rugierer och skirer) och var själv troligen av skirisk börd.
Upproret avsatte Romulus Augustus den 4 september år 476 och Odovakar regerade till år 493 då han blev mördad och ersatt av Teoderik som hade invaderat Italien 489 och tvingade Odovakar att ta sin tillflykt till Ravenna där de båda möttes 5 mars för en försoningsmiddag. Under denna mördade Teoderik sin bordsgäst.
Odovakars styre brukar markeras som slutet på det Västromerska riket.
Så nu kan jag konversera lite om det. Tack Hemmets Konversationslexikon.

Inga kommentarer: