söndag 8 juli 2018

Jag har sett åtskilligt

Någon frågade mig nyss: Vad har du sett i dag? Jag svarade: ingenting. Men då ljög jag.
För jag hade sett morgonsolen skina och kasta solblänk i sjövatten. Jag såg en grusväg och började räkna stenarna. Jag såg hur solen lekte mellan tallar med morgonens dagg och dis, och hur älvorna dansade in dagen. Jag såg Drögen, Mjölsefall, Pinnarp, Österbymo, Svinhult, Ingatorp, Ydrefors, Tidersrum, Kisa, Bäckhult. Och jag såg skyltarna som pekade mot Rödingehultsvägen, Gnottnehult, Fundsboda och Misterfalls askäng. Jag såg hästar, kor, får, getter, grisar, hundar, katter, skogsduvor, fiskgjusar, en hare och en åsna. Jag såg loppis på loppis och allt vad som kan rymmas däri.
Jag såg leenden och hörde bubblande skratt, men också jämmer och gråt. Jag såg kramar och pussar och en cyklist utan hjälm. Jag såg trädgårdar och blommor så fina, och torra, gula gräsmattor.
Jag såg kvällen komma och väntade in natten. Nu släcker jag och ser ingenting.

Inga kommentarer: