onsdag 18 juli 2018

Mycket besvär för en femma

Bild: Jörgen Auer

Så här det varit en sån där dag igen då jag har svårt att svara på vad jag har gjort. Inget dumt, det vet jag. Men i övrigt? Ingenting väl?
Njae, inte riktigt så lite.
Först vaknade jag - förstås. Steg upp, gjorde frukost. Nä, nu går jag händelserna i förväg. Jag gick ju en promenad med dottern Rebecka. Före frukost. Men sen blev det frukost. Nä, vänta nu. Först klev jag upp och målade en timme på altanen. Blått. Sen blev det promenad.
Efter frukost gjorde jag ingenting. Men sen åkte jag och handlade det mest nödvändiga. 
Sen åkte jag till Motala. Jag ville bada. Men mötte regn i såväl Sya som Motala och tappade då intresset för Vättern. I stället tog jag mig för att leta efter en siffra. Jag behövde en femma att sätta på brevlådan eftersom tidningsbudet, eller rättare sagt NTM distribution bett om det.
Men det blev inte så lätt. Jag ville ha en självhäftande siffra. Det hade inte Jem & Fix, inte Bygg-max, inte Rusta, inte Ö & B, inte Xl Bygg (som dock hade siffror att skruva fast), inte Optimera, inte Jysk, och ytterligare någon som jag glömt namnet på. Jag var rent svettig och lite yr av allt snurrande i Bråstorp och dess närhet.
Till sist chansade jag och gick in på Biltema (vars sortiment snart får en att glömma bilen och dess behov).
Jag bara undrar om ni har självhäftande hussiffror sa jag till en trevlig ung man.
Ja då, det blir på Bygg, hylla 14 skulle jag tro, sa han så tvärsäkert att jag trodde på honom.
Mycket riktigt. Hyllrad 14.
19 kronor.
Tack.
Utanför vräkte regnet med.
Det noterade jag på Facebook och fick en massa inbjudningar eftersom jag även gjort en regnnotering från Sya och nu ville många att jag skulle ta regnet med mig.
Vilket jag gjorde. Dock inte till önskemålen Nykil, Sturefors och Hjulsbro utan hem till Mantorp.
Där satt en elektrisk katt. Tror jag. Jag vågade inte klappa den, man har väl fått stötar förr av kattpälsar, och när den här satt uppe på ett elskåp så anade jag oråd. Det fick räcka med en bild. Katten stirrade galet efter mig och såg ut att vilja protestera.
Jag nonchalerade den.
Sen satte jag upp min postlådesiffra, trimmade en gräskant, räfsade, sa nej till My Safety, tryckte några likes pä Facebook och åkte till Mjölby för att köpa en pizza. Klev ur bilen. I regn. Åkte hem. Åt. Tog bilen till närmaste återvinning och sorterade pizzakartongen som sig bör i pappersförpackningar.
Och nu? Nu slöar jag till Allsång på gränsen och njuter av det vackra norska språket.


Inga kommentarer: