söndag 5 april 2020

Jag gör en åttakyrkorssväng

Bild: Jörgen Auer
I går var jag kyrklig. Tog en rejäl kyrksväng så här i isoleringstider. Hade inget bestämt mål från början, men kom förbi Bjälbo och tog den här bilden på Bjälbo kyrka bara för att. Jag hade inte ens bestämt att jag skulle ta en massa bilder på kyrkor. Men så blev det. En åtta kyrkor lång sväng väster om E4. På östgötaslätten där jag ändå missade sju stycken!

 Bild: Jörgen Auer
Låt mig genast säga att jag inte var inne i en enda av de här åtta. Jag var inte ens ute ur bilen vid samtliga. Bjälbo har jag tidigare besökt, både för bloggens och Correns räkning så därför gjorde jag inte stort väsen av mitt lördagsbesök. Däremot läste jag efteråt på svenskakyrkan.se att kyrkan ursprungligen uppfördes här under första hälften av 1100-talet och att det tidigare låg en stavkyrka i trä strax intill nuvarande kyrkoläge. Bjälbo var en betydande by under medeltiden. Här var ju säte för folkungaätten och inte minst Birger jarls födelseplats.

 Bild: Jörgen Auer
Från Bjälbo körde jag mot Hov och snart hade jag Hovs kyrka i blickfånget. Hov ligger nära Tåkern och även denna kyrka uppfördes på 1100-talet. Jag läser att det inne i kyrkan finns unika gravkistfragment från 1000-talet! Det i form av gavelhällar, lockhällar och sidohällar, flera med namn på stormän som begravts eller på hantverkarna själva. Det måste jag titta på en annan gång. Nu ämblev det ju bara en utvärtes beundran.

 Bild: Jörgen Auer
För visst är Hovs kyrka fin! Särskilt tornet och tornhuven. Kyrkan är belägen i väst-östlig riktning i Vadstena kommun och ingår i Vadstena och Dals församlingar och ska man precisera läget ytterligare kan man väl säga ungefär mitt emellan Vadstena och Väderstad.

 Bild: Jörgen Auer
Som sagt: nästa gång går jag in och hälsar på. Men i Coronatider undviker jag helst andra människor.

 Bild: Jörgen Auer
Lilla Kumla kyrka ligger också nära Tåkern. Fast på södra sidan om sjön, till skillnad mot Hov mer österut. Kumla ingår i Folkungabygdens pastorat och är även den från 1100-talet. Jag stannar bara till ett par sekunder, men läser mig på svenskakyrkan.se till att den tillhör "en grupp romanska absidkyrkor som finns representerade framförallt i länets västra del".

 Bild: Jörgen Auer
Jag åker vidare och ser snart en kyrka, inte alls långt bort. Det är Svanshals kyrka, 3,5 kilometer västerut från Kumla. Kyrkans äldsta delar är från: just det, 1100-talet. På dess plats låg tidigare en träkyrka, eller ett trätempel. Den nya tillhör Ödeshögs församling.

 Bild: Jörgen Auer
Men nej! Den är ju under ombyggnad! Ja, då får jag komma åter en annan gång. Vi ses Svanshals!

 Bild: Jörgen Auer
Väversunda. Byn mest känd för att kemisten och vetenskapsmannen Jöns Jacob Berzelius föddes där 1779. I huset alldeles intill kyrkan, Väversunda södergård, tidigare prästgård. Kyrkan är naturligtvis från 1100-talet även den, men låg tidigare vid Tåkerns strand. Sjön sänktes emellertid på 1800-talet varvid stranden och förstås även sjön hamnade längre österut. Sitt nuvarande utseende fick kyrkan när tornet byggdes 1771. Församlingstillhörighet: Vadstena och Dals församlingar.
Också här i Väversunda lär det ha funnits en träkyrka tidigare.

 Bild: Jörgen Auer
Min färd gick nu ut på riksväg 50. Men bara ett kort stycke, för jag begav mig in till Rogslösa där stenkyrkan stod färdig vid 1200-talets slut. Men det finns trävirke i den som har daterats till 1050!

 Bild: Jörgen Auer
Kyrkan är byggd i kalksten och består av ett rektangulärt långhus med korsarmar. Svenskakyrkan.se skriver att kyrkan "visar ett tydligt inflytande från Alvastra klosterkyrka". Något som kan förstås i att klostret ägde mycket mark i Rogslösa.

 Bild: Jörgen Auer
Jag gillar vad jag såg i Rogslösa, inte minst några gamla gravhällar som fanns i östra delen av kyrkogården, men jag läser mig till vid hemkomsten att de tidigare funnits inne i kyrkan men togs bort från golvet vid en restaurering på 1950-talet. En medeltida tiondebod är också sevärd.
Men! Jag missade ju det bästa av allt! Rogslösadörren! Jag förbannar mig själv för att jag inte läste på innan jag åkte på min rundtur, men jag borde ha kommit ihåg dörren och Rogslösamästaren som jag faktiskt har hört talas om, men kom bara inte ihåg det nu. Det är hemma jag efteråt läser om den rikligt ornamenterade järnsmidda dörren från 1100-talet. Jag måste tillbaka! 

 Bild: Jörgen Auer
Från Rogslösa tar jag vägen mot Strå, men far kyrkan förbi. Missar helt enkelt den lilla avtagsvägen och får nöja mig med en bild på lite avstånd. Kyrkan uppfördes ursprungligen under slutet av 1100-talet, men tornhuven byggdes 1771 av Mårten Beurling. Om tornhuven läser jag att den består av en kvadratisk lanternin med svartmålade tornluckor med sexsidig överbyggnad täckt av svartmålad galvaniserad plåt". Ord jag hittar i en kulturhistorisk inventering av kyrkobyggnader och kyrkomiljöer i Linköpings stift 2004.

 Bild: Jörgen Auer
Jag for vidare. Var på väg mot Väderstad, men tog av mot Orlunda i stället. Där har jag varit förut och vet att där finns en ovanlig kyrka. En katedralliknande som syns på långt håll.

Bild: Jörgen Auer
Mäktig är den, Orlunda kyrka, invigd 1890 och numera ingående i Borensbergs pastorat. Kyrkan, ritad av Carl Möller är korsformig i nygotisk stil, heter det. Byggd av kalksten och tegel, fasaderna är gråputsade och har kalkstensomfattningar. En tidigare träkyrka från 1100-talet lär ha funnits även här.

Bild: Jörgen Auer
Så var jag åter i Bjälbo. Jag hade åkt runt Tåkern och besökt åtta kyrkor. Hemkommen tittade jag på kartan och insåg att jag hade kunnat besöka några till i området. För jag missade ju kyrkorna i Källstad, Herrestad, Appuna, Heda, Rök, Väderstad, Hogstad. Det får bli en annan gång. Och då kanske jag hälsar på inomhus också. Fast då lär det ta lite tid. 

Inga kommentarer: