onsdag 22 april 2020

Mycket med häst i Tollstad


Bild: Jörgen Auer
I kväll bytte jag håll, viket i klartext betyder att jag gick åt andra hållet. Det i sin tur betyder att jag inte gick den så kallade Vetarundan, lite norrut från Mantorp, utan mot söder, ut mot Östra Tollstad. Då blir det ofta hästmöten. Så också denna afton. Trevligt.

Bild: Jörgen Auer
På Stall Tollstad var det vanlig träningskväll. I brist på tävling får man träna desto mer och Annelie Holgersson har alltid bra träningar. Det vet den här gruppen där jag såg Cassandra Andela, Amanda Dahlström, Victoria Langueville, Johan Granath, Linda Ottosson. Och nej, jag visste inte vilka alla var, men Annelie berättade vilka det var som skulle träna.

Bild: Jörgen Auer
Victoria Langeuville känner jag till. Vi har träffats. Men den här hästen vet jag inte om jag har sett, kallas för Curre, men heter Quite Magic och är 14 år. Bra hopphäst som har gått lite svårare klasser. Om Victoria kan jag berätta att hon fyller 24 i juni och tidigare tävlade i fälttävlan och gjorde det bra på Ivan. Men den hästen är såld till USA.


Bild: Jörgen Auer
I det myckna solskenet (vilken dag!) såg jag en häst och ryttare ett stycke framför mig när jag lämnade Stall Tollstad och tog grusvägen mot Mantorp. De gick ungefär som om "de var ute med hunden". Det visade sig vara Carolin Holgersson, Annelies syster som var ute och promenerade med sin fina häst Moet Chandon som har varit sjuk en tid. Nåt med njuren. Och därför inte får springa eller hoppa utan får sättas igång med promenader. Sist jag träffade det här ekipaget var efter att duon kommit tvåa i en 1,40-hoppning på multiarenan Mantorp park. Dessutom hade Carolin vunnit 1,30 med samma häst dagen före.
Blir spännande att följa ekipagets framtid.
Tack för kaffet, Annelie!

FOTNOT: Tänk att det kan bli så mycket häst i Östra Tollstad utan att ens Mariette och Katrin Norling är nämnda. Mariette som uppfödare och tävlingsledare och Katrin som meriterad OS-, VM-, EM-, och landslagsryttare. Dessutom finns ju klubben Tollstad HSK i just Stall Tollstad.

Inga kommentarer: