onsdag 22 april 2020

Vardaglig blandning

Bild: Jörgen Auer
Allt är inte guld som glimmar. Nej, det kan vara sol också. För resten glimmar väl inte den här bilden? Den strålar, eller skiner av sol. En kvällsbild från Klämmestorp i Mantorp.

 Bild: Jörgen Auer
Och solen kastar sitt ljus så att det understundom hamnar där det gör mest nytta eller lyser upp en annars grå vardag. Som här i Kyrkarp, det som bytte namn till Kyrkorp på 1940-talet och som också ligger i eller invid Mantorp. Inte alls långt från Klämmestorp, för övrigt. Inte heller långt från Veta.

Bild: Jörgen Auer
Vilken väg? Var finns trädet? Ja, det kan jag tala om. På vägen mellan Gammalkil och Mantorp, strax efter att man sagt adjö åt de bilister som svänger mot Vikingstad. Där det skimrar i rosa, där någonstans ligger Mantorp. Snart där.

Bild: Jörgen Auer
Maskrosor kan vara fina. Särskilt när de som här lyser upp grå asfalt på Långpepparstigen i Mantorp.

Bild: Jörgen Auer
Nu blommar forsythian för fullt. I alla fall här i Bäckhult vid Drögen där jag var några timmar i dag.

Bild: Jörgen Auer
Som du ser blandar jag friskt. Nu är jag i Mantorp igen. Var väl hemma vid 20-tiden i dag och tog genast en promenad. Lade märke till att någon varit före mig på gatan vid Klämmestorpsskolan.

Bild: Selfie
Aj då! Så långhårig. Det måste rättas till. I morgon. Det väntar nämligen sorgehögtid inom kort.

Bild: Jörgen Auer
Inte så långhårig, men snårigt. Det hade den här tjädern i dag i Bäckhult när den klev omkring på och i denna rishög. Kanske ser jag den snart igen, kanske aldrig mer. Sannolikheten att jag ska få se den ännu en gång är inte lika hög som att fågeln ska få syn på mig. Fast när jag har klippt mig får den kanske svårt att känna igen mig?

Inga kommentarer: