lördag 11 juli 2020

Som rim i Rimforsa

 Bild: Jörgen Auer

Väg 23/34 strax före Rimforsa. Vi är på väg söderut. Mjaa,  säger vi om vädret och tycker att det är varmt och skönt när solen skiner. I lä.

 Bild: Jörgen Auer

För annars blåser det, tänker jag och funderar över om det blåser mera och kallare uppe på Rimforsas silosar, än det gör här nere på marken.

 Bild: Jörgen Auer

Sen tänker jag automatiskt på spränga väg. Det gör jag alltid när jag kommer åkandes på den här vägen. Genom bergspasset strax före Slätmon och avtagsvägarna till Håkantorp respektive Dansbo. Finns det några dansare i Dansbo? 

 Bild: Jörgen Auer

Det är klart att det finns nån som gillar dans i Dansbo. Det är ju lika självklart som att det finns nån som gillar rim i Rimforsa. Eller, hästar i Hästholmen.

 Bild: Jörgen Auer

Kinda, vackra Kinda, tänker jag också och tackar för att jag fått vara med i så många år i denna vackra nejd. 

 Bild: Jörgen Auer

Så ser vi Kisasjön. Och molnen som tjocknar. Men lämnar två ögon att hålla koll på oss så att vi inte kör vilse.

Bild: Jörgen Auer

Så tar grusvägen över. Det sprakar, knastrar, gnisslar och gnäller om bilens möte med gruset. Vi stänger av radion, öppnar fönstren och far tysta genom skogen. Efter en kurva står en räv ute på vägen, men makar lojt på sig när vi ber om det. Vi kör olidligt sakta för att spana efter kantareller, men konstaterar att vi nog bör gå in djupare i skogen. För vi ser inte ens ett endaste gult löv. 
Det är den 11 juli, lördag. Och nu öppnar vi godispåsarna.

Inga kommentarer: