fredag 10 december 2021

Fredspris, Idol och nån film

Bild från SVT
Fredagens begivenheter för min del bestod i tv-tittande. Först skidskytte, sen prisceremonin från utdelningen av Nobels fredspris i Oslo, där båda pristagarna, journalisterna Maria Ressa, Filippinerna, och Dimitrij Muratov, Ryssland, höll såväl intressanta som skrämmande föredrag om journalistikens och yttrandefrihetens viktiga roll. Båda hyllade tidigare kolleger som fängslats och mördats och Muratov utlyste även en tyst minut för dessa.
Även förra årets pristagare, FN:s Världslivsmedelsprogram WFP fick nu ta emot sitt pris och dess vd David Beasley höll en föreläsning. Intressant.
 

Bild från TV4
Sen såg jag lite på Idol som var framme i final. En final där jag personligen trodde att 23-åriga Stockholmstjejen Jacqline Mossberg Mounkassa skulle vinna tämligen enkelt. Men hon blev bara tvåa, för 21-årige islänningen Birkir Blaer som numera bor i Göteborg tog hem det hela, trots att han till och med kom av sig. 
Jaja, Jacqline kan trösta sig med att hon tämligen snart är en världskändis. Idoljuryn var så till sig över hennes finaluppträdanden att de alla sa sig vilja åka tillsammans med henne över Atlanten för att spela in låtar i USA. 
Undrar om jag inte också såg delar av nån film eller två. Jo, så var det. Men hur jag än tänker på det kan jag inte komma på vad de handlade om.


Inga kommentarer: