torsdag 3 mars 2022

Härlig dag i Västra Harg

Bild: Jörgen Auer

Den här synen gillade jag verkligen i morse. Skuggan på den soldränkta väggen var ett vackert konstverk, tänkte jag och den skänkte motivation inför dagen.
 
Bild: Jörgen Auer

Lunchtid tog jag bilen till naturreservatet Västra Hargs lövskogar. Vackert, tyst, rofyllt.
 
Bild: Jörgen Auer

Två sångsvanar gled majestätiskt fram de få meter där de hade vatten att tillgå. Sen fick de gå över isen.

Bild: Jörgen Auer

Åh, så skönt det var att se de delar av skogen där snön var borta. En riktig ekbacke var det också.  Vårkänsla steg. Och se där på vägen! En färist! En sådan skänker landsbygdsromantik.

Bild: Jörgen Auer

Mer makabert än romantiskt är kanske det här skelettet. Men se naturen runt om! Snö och gräs, vinter och vår. Liv och död.

Bild: Jörgen Auer

Hjälp! Först trodde jag att jag såg ett sällsynt djur i björken, kanske en näverbäver. Men så kom jag ihåg att jag hört talas om masurbjörk och det här är en sådan. Vril kan en sådan utväxt också heta.

Bild: Jörgen Auer

Men jag kom inte på vad det här röda i mossan är för någonting eller vad det ska bli. 
Hjälp mig någon. Eller så kanske jag kommer på det nästa gång jag åker till Västra Hargs lövskogar.

Inga kommentarer: