måndag 14 mars 2022

I min lilla oas

Bild: Jörgen Auer

Snudd på magiskt, tänker jag vid Uljebergs damm och försöker leka kurragömma med solen. Misslyckas.

Bild: Jörgen Auer

Solen gör som den vill. Även med dammens is som dock är tjockare än jag trodde den skulle vara.
Men det sjunger lite om den.

Bild: Jörgen Auer
 

Dammen är inte stor. Men cool. En liten oas som känns som min eftersom jag är ensam här.

Bild: Jörgen Auer

Kaveldunen ser ut som en flock märkliga och ullklädda djur.

Bild: Jörgen Auer

Så dyker ett riktigt djur upp. Från ingenstans kommer en vacker fjäril liksom studsande in i synfältet innan den söker de blommor som ännu inte finns. 

Bild: Jörgen Auer

Men en blomma har vaknat. Tussilagon. Om bara några dagar kommer området skimra i gult, så många döljer sig nämligen i fjolårsgräset kring dammen att de med gemensamma krafter kan spränga sig fram och glädja en besökare. 

Bild: Jörgen Auer

Här ses för övrigt söndagens mycket nöjde besökare.




Inga kommentarer: