söndag 29 maj 2022

Kortbyxor och finskt guld

Bild: Jörgen Auer
Söndagen visade sig från sin somriga sida. Jag också. Vilket betyder att jag gick i kortbyxor och lät mig förföras av naturen och dess skönhet.

Bild: Jörgen Auer
Åkerviol har jag inte hört talas om tidigare men konstaterar att den växer ljusblått vackert.

Bild: Jörgen Auer
Alltså jag är inte alls kunnig när det gäller blommor och växter och erkänner att inte heller Sommargyllen tillhör något jag hört talas om. Men appen Google lens vet besked. 

Bild: Jörgen Auer
Som vanligt nöjde jag mig inte med en kort promenad utan gick sammanlagt en mil under dagen. Bland annat besökte jag dammen på Uljebergs säteri.

Bild: Jörgen Auer
Där imponerar denna gamla och ståtliga ek allra mest. Troligen så där en 200 år gammal.

Bild: Jörgen Auer
 Men även den lilla dammen är trevlig att se i denna vattenfattiga bygd. 

Bild: Jörgen Auer
Vad såg jag mer? Jo, bland många blomster hittade och plockade jag mandelblom.

Från TV6
Kvällen ägnade jag åt VM-finalen i hockey som blev precis så jämn som många anade. Det krävdes förlängning för att få fram en segrare mellan Finland och Kanada. Och vilka fick jubla?

Bild från TV6
Jo, finländarna. På hemmaplan och allt. 4-3. Siste målskytt Sakari Manninen. 

Bild från TV6
På läktarplats i Nokia Arena i Tammerfors jublades det också, förstås. Finlands statsminister Sanna Marin verkade glad att få annat att tänka på än Nato och Ryssland. Ett hockeyguld står högt i kurs i alla finska hjärtan.
Grattis, Finland.







Inga kommentarer: