torsdag 19 maj 2022

Nu är korna på plats

Bild: Jörgen Auer

I dag kom sommarkorna till Uljebergs säteri och blir i och med detta mina grannar över sommaren.

Bild: Jörgen Auer

Det är 20 stycken ungdjur från gården Stora Dömestorp utanför Linköping (Skeda) som ska beta gräs i Uljeberg över sommaren, precis som andra år. 

Bild: Jörgen Auer

Så här såg de ut när de klivit av den vagn de kom med i dag.

Bild: Jörgen Auer

Ja, så här också. Några svarta, några bruna och flera vita som synes. Deras ankomst innebär att det kan bli lite svårare för mig att komma ut i terrängen på Uljeberg, men jag behöver ju inte gå just där de befinner sig och jag får väl se efter var jag sätter fötterna. 

Bild: Jörgen Auer

0422 har visst inte sovit på länge. Att döma av ringarna under ögonen, menar jag. Hon verkar också vara ovanligt pigg och vaken och trängde sig fram mellan alla de andra för att hälsa på mig.
Känn er välkomna alla 20, ert betande håller ängarna öppna.



 

Inga kommentarer: