lördag 18 november 2023

Ottawa överraskade

Bild via TV6
I ett par dagar spelas det NHL-ishockey i Sverige och i dag såg jag tv-matchen mellan Ottawa Senators och Minnesota Wild. En match som Ottawa vann med 2-1 efter straffar. Därmed tog Ottawa segrar i båda sina matcher i Sverige eftersom man även vann med 5-4 mot Detroit.
Kanske är klubben i och med Sverigebesöket på väg upp mot formtopp och slutspel i Atlantic Division där man annars stadigt har legat i botten av tabellen.
Kul i så fall tycker jag som varit svag för Ottawa ända sedan laget kom med i NHL 1992. Eller, det gick ett par säsonger innan jag fattade tycke för Senators. Att jag fastnade för klubben berodde på att jag helt enkelt tyckte synd om laget. De förlorade så ofta.
Men klubben tog sig. I lördagsmatchen i Globen gjorde svenska spelare avgörande insatser: målvakten Anton Forsberg passade snyggt fram till Erik Brännström som skrinnade in i anfallszonen och pangade in kvitteringspucken till 1-1 utan chans för Filip Gustavsson i Minnesotas mål. Båda målvakterna för övrigt bästa spelare u respektive lag. Forsberg spikade sen igen kassen under straffläggningen. Josh Norris överlistade däremot Gustavsson och Ottawa kunde jubla. I Ottawabåset bland en hel drös ledare återfanns för övrigt förre storspelaren och Senatorsikonen Daniel Alfredsson. Han såg mer än nöjd ut.

Inga kommentarer: