torsdag 30 mars 2017

Jag är ju värsta skådaren!

 
 Bild: Jörgen Auer
Fan, jag är ju värsta skådaren! Efter att i går ha kunnat välkomna steglitsen till vår fågelmatning (nej, man behöver inte mata nu) var det i dag till vår stora glädje dags att buga för bergfinken, här tillsammans med den rödbröstade domherren. Hur jag vet att det är en bergfink? Jag rådfrågade min vän och erkänt skicklige fågelexpert Claes Nilsson i Linköping.

 Bild: Jörgen Auer
Knappt hade jag chattat med honom förrän nästa gäst dök upp. För första gången i år. Grönsiskan. Här i fyra exemplar tillsammans med en gråsparv
'
 Bild: Jörgen Auer
Strax därpå kom två nyfikna hackspettar på snabbvisit, de stannade bara ett par sekunder och den ena vägrade bli fotograferad. Kanske lockades de av synen av alla andra fåglar, men fann maten, solrosfrön på marken och nötter i matare, oätlig. Och trädet ointressant.

 Bild: Jörgen Auer
Jag skjutsade hustrun till frisersalongen och åkte sedan en liten runda. Stannade vid Lindevad säteri och såg den här ormvråken som hastigast. När jag gjorde mig redo för en bättre bild, lyfte den.

 Bild: Jörgen Auer
Några andra fåglar hördes i buskarna/träden vid en mindre å, men det var svårt att se vilken art de tillhörde. Det fick jag se när jag tittade på bilderna i photoshop. Det var björktrastar.

 Bild: Jörgen Auer
På en åker hade ett gäng kajor slagit läger, men blev utskrattade av ett lika stort gäng skrattmåsar.

 Bild: Jörgen Auer
Jag har gått i skogen i dag, också. I Östra Tollstad där jag provgick fälttävlansbanan. Såg en tita. Entita.

 Bild: Jörgen Auer
Och så en kompis som alltid ger sig till känna i Mantorpstrakten. Nötväckan. Men den här var svårfångad och vände ideligen bort sitt huvud. Blyg?
Hemkommen tittade jag på skådespelet. Skådade spelet. Grönsiskorna gick där och åt tillsammans med domherrar och bofinkar. Ibland fick de sällskap av steglitser och gråsparvar, av pilfinkar, blåmesar och talgoxar. En koltrast syntes också tassa omkring. Och två bergfinkar!
Vilken fågelsäsong det har blivit! Efter en trög start där endast talgoxen, blåmesen och koltrasten tog för sig av maten har det utvecklat sig till rena djurparken. Här har vi också sett rödhake, gulsparv, gråsiska, tamduva, skata förstås, kråka, råka, sidensvans. Tyvärr också en sparvhök - även om jag tror att det var en duvhök.
I övrigt, utanför hemmet har jag sett häger och trana, havsörn, storskrake, tofsvipa, kanadagås, tamgås, sångsvan, gräsand. Och som sagt: ormvråk, entita, bergfink, skrattmås, kaja, björktrast, grönsiska , hackspett och nötväcka i dag. 
Jag är ju för fasen en riktig skådare!

Inga kommentarer: