torsdag 16 mars 2017

Jag såg svanar överallt

 Bild: Jörgen Auer
Det blev visst många svanar i dag. För mig, alltså. Jag såg svanar överallt. Först det här knölsvansparet i Sya som sam så fridfullt i Svartån.

 Bild: Jörgen Auer
Och sen ett hundratal sångsvanar som tydligen är ute och campar utanför Mantorp. Du ser dem från gamla Riksvägen mellan Mantorp och Sya. Och ser du dem som på bilden här så skymtar du även Veta kyrka. Särskilt om du har lite zoom i kameran.

 Bild: Jörgen Auer
Här har jag ändrat utgångspunkt, dvs vridit lite på mig, och ser en grupp, sångsvanekören kanske? framför delar av Spångsholm.

 Bild: Jörgen Auer
Ännu lite vridning och jag får en grupp framför hyreshusen i Svås.

Bild: Jörgen Auer
Och så, konstaterar både jag och svanarna att en flock kanadagäss passerar. Lågt. Var kom de ifrån, undrar vi, eller i varje fall jag (svanarna bryr sig inte alls). Låg de dolda i grönskan? Eller kom de över fältet på så här låg höjd hela vägen? 
Bild: Jörgen Auer
Min dag var tydligen inte svanmättad än. Under en bilfärd bort mot Västra Harg såg jag den här gruppen nära Mathem. De var nog hungriga och valde rastplats efter namnet, tänker jag.
Svanar i dag, vad blir det i morgon?Spänningen är närmast olidlig.

Inga kommentarer: