fredag 31 mars 2017

Kom och se hästar och stenar

Bild: Jörgen Auer
Nej, bilden är inte tagen i dag. Hade jag gått där i dag så vore nog mina skor och kläder ganska blöta. Och jag själv dränkt. Nej, bilden togs för under torsdagsförmiddagen då det ännu var soligt och torrt. Varför är bilden tagen? Jo, för att ridsäsongen utomhus snart drar igång. Det kom jag att tänka på under en promenad genom Mantorpsryttarnas fälttävlansbana i Östra Tollstad. Dock inte hela banan, jag nöjde mig med skogen.
Men fälttävlanspremiären dröjer lite i Mantorp. Närmare bestämt till 22 april då det blir tävling i dagarna tre. Såväl ponny som ridhäst blir det. Hoppryttarna liksom dressyrryttarna är redan i gång med sina tävlingar och tro´t eller ej, men även i morgon, 1 april, blir det regional hoppning på Nina och Sissi Liljas trevliga ridanläggning i Gottlösa. Tävlingen håller i sig även på söndag.  Dra gärna dit även om du inte är så van vid hästtävlingar. Fikat brukar vara gott.
Tävlingen innehåller även första omgången av elitseriens mellersta grupp, eller som det heter i ridsport, elitallsvenskan. Den lagtävlingen äger rum på lördagen med 1,30-hinder, medan söndagens tävling innehåller första omgången av lagtävlingen i division 1, med 1,20-hinder. Och med östgötska lag i båda tävlingarna. I elitserien är det Lycketorps RK och Åby RK som representerar länet i den sju klubbar starka serien.
I division 1 är det Tollstad HSK och Vretagymnasiet som är östgötaföreningar. Lycka till, säger jag. 
Värt att notera är om Mantorpsryttarnas tävlingar i år är att föreningen står som värd för Lag-SM i fälttävlan, där ju klubben har ett guld att försvara från i fjol. Årets SM i Mantorp avgörs 23-24 september.
Bild: Jörgen Auer
För resten, om du har för avsikt att sticka till Mantorp och Östra Tollstad för att titta på fälttävlan (eller när som helst du har ärende åt det hållet) - ta då också lite tid för att titta på fornlämningen Klockargårdens gravfält på andra sidan skogen, nära Tollstadvägen och vägen mellan Östra Tollstad och "Barnmorskekorset". Där finns bautastenar som den här och domarringar och andra stenar, utan runor, och de är från äldre och yngre järnålder, således från år 500 f Kr till 1050 e Kr.



























Inga kommentarer: