tisdag 2 februari 2016

25 kilometers syn på domkyrkan

Bild: Jörgen Auer
Ja, jag vet. Bilden är ett år gammal. På några dagar när. Men jag återupptäckte den alldeles nyss och slogs av att det är ganska fantastiskt att man kan se Linköpings domkyrka från vattentornet i Mantorp, 25 kilometer bort. 
Men så var det. Jag fick tillåtelse att klättra upp och tog en herrans massa bilder där uppifrån tornet och man tror kanske inte det, men Mantorp är högre beläget än övriga slätten runt omkring och med hjälp av vattentornet kommer man förstås ännu högre. 
Dessutom tog jag hjälp av ett objektiv som mäktade med att skjuta ihop terrängen framför mig så att jag såg Linköping lite bättre. Om någon undrar vad det är för vitmenad kyrka som skymtar något vänster om domkyrkan och bra mycket närmare mig så är det Sjögestad.