lördag 27 februari 2016

Dagens Mjölbybild

Bild: Jörgen Auer
Ja, kanske det. I alla fall är det en av de bilder jag tog i Mjölby i dag. Tagen från parkeringen vid Skänningevägen, ovanför Prästgårdsliden.
Vad ser man? Ja, vattentornet och en massa tak.
Vad förstår man? Att Mjölby inte är helt platt och att solen har varit framme i dag. 
Vad gör man? Åker igenom. Om man inte stannar.
Vad gjorde jag där? Hälsade på hos Hjärta till hjärta.
Bild: Jörgen Auer
Hittade jag nåt? Jo, men eftersom min östgötska boksamling börja ta sig riktigt rejält så hade jag redan alla östgötaböcker som fanns där. Utom en. Den köpte jag. Tio kronor för Historier från hemtrakten av Berit Spong. Spong var född 1895 i Framnäs, Vinnerstad socken och debuterade 1924 med diktsamlingen Högsal och örtagård,
Hon skrev senare ett 20-tal böcker, såväl noveller, diktsamlingar som romaner. Hennes sista bok kom ut samma år som hon avled, 1970, och hette Morris och hans rivaler. Mycket i hennes böcker hämtades från hennes uppväxt och ungdomsår i Östergötland. De sista 20 åren i livet var hon bosatt på Tjälvesta säteri i Närke.
 

Inga kommentarer: