söndag 15 maj 2016

Besök som stack till

 Bild: Jörgen Auer
Precis som förra inlägget så handlar även det här om ett reportagebesök som förhoppningsvis resulterar i en bok om Östergötland. Jag har besökt kaktusarna i Norrköping som traditionellt dan före midsommarafton placeras ut och bildar kaktusgruppen i Karl Johans park i Norrköping.
 Bild: Jörgen Auer
När de inte formeras i parken övervintrar de i några växthus.
Bild: Jörgen Auer
De finns i en massa variationer, stora som små, runda, avlånga, blommande, och taggiga.
Bild: Jörgen Auer
Området där växthusen finns, Sylten, har en intressant historia
Bild: Jörgen Auer
Från Sylten ser man på ganska långt. Åt sydost ser man till exempel delar av Hageby med centrumgallerian som det låga blå mitt i bilden. Mirum sägs gallerian heta, men jag säger Hageby centrum för så hette det när jag var ung. Jag tror faktiskt att jag ska åka till Sylten en gång till i sommar för att utforska området ännu mer. Jag har aldrig varit där tidigare.

Inga kommentarer: