lördag 28 maj 2016

Ingeborg och Borgward

Det var ett tag sen som jag namedroppade. Därför gör jag det nu, så här just inkommen efter en skön morgonpromenad.
Ingeborg står det i almanackan i dag. Ingeborg och Borghild. Ingeborg har jag stött på några gånger i min släktforskning och har även jobbat samman med en Ingeborg, Bojan kallad. Dessutom heter ju min egen mor Ingeborg. Eva Miriam Ingeborg. Därför kan jag väl säga grattis på mors dag redan i dag, en dag i förväg.
Nästa Ingeborg bakåt rent tidsmässigt i släkten var min mormors morfars mor, Ingeborg Andersdotter som levde 1787-1867 i Söderåsen, Offerdal i Jämtland och som gifte sig med fältjägaren Nils Abrahamsson Håflander. Deras son Abraham Nilsson är min mormors morfar.
Men Borghild? Nej. Ingen.
Jag har inte ens hört talas om någon med det namnet.
Fanns det inte en bil som hette så? Nej, Borgward var det. Just det. Ett tyskt företag i Bremen, grundat 1919 och som gick i konkurs 1961 och som i koncernen hade över 200 000 anställda. Mest kända modell blev Isabella.
Förra året dök emellertid Borgward upp igen, nu med grundaren Carl Borgwards barnbarn Christian Borgward som bas. På bilsalongen i Frankfurt visades suven BX7 upp. I Sverige har inte bilen dykt upp än. Under 2016 lanseras den först i Kina.
I morgon har Yvonne och Jeanette namnsdag. De har jag stött på. Träffat på, alltså.


Inga kommentarer: