onsdag 11 maj 2016

Vilka fantastiska dagar

Bild: Jörgen Auer
Tänk så härliga dagar vi har haft i två veckor nu. Men nu är de väl snart slut, tyvärr. För
 den här gången, vill säga.
 Bild: Jörgen Auer
Det har ju varit rent fantastiska dagar, så fantastiska att man inte har behövt längta bort.
Bild: Jörgen Auer
För oss som gillar att fota blir allt lite enklare så här i sköna maj. Det finns ju så mycket att se. Som den här trädpiplärkan, till exempel. 

Högt i granens topp
vill jag flyga opp
därifrån jag ser
allt jag vill - och mer.

Visst är jorden skön
se på ängen grön
himmel blå och stor
är det där jag bor?

Under trädet stå 
nån och tittar på
avundsjuk som få
förflyttningssätt: gå.

Vi fåglar flyger
i luften smyger
glider på vindar
sitter i lindar.

Vi samlar föda
är grå, blå, röda
Vi älskar och dör
precis som ni gör.

Skillnad: vi förstör 
inte som ni gör
vi vill få vara
bo i fred, bara.

Se mina vingar
hur snabbt jag svingar
från noll till hundra
låter dig undra:

Vad har fågeln där
som jag saknar här
Vad kan jag lära
- i hjärtat bära?

Jörgen Auer 11 maj 2016










Inga kommentarer: