måndag 16 maj 2016

Om att bli 100 år

Gjort i dag, då?
Ingenting.
Om man bortser från att jag har skrivit en hyllning. Eller rättare sagt en artikel om en person som fyller 100 år.
Hundra år. Det är ganska lång tid. I alla fall om man räknar den tid en människa har som levande här på jorden. De flesta blir ju inte hundra år.
Hundra år. Hur många känner jag under min levnad som blivit eller kommer att bli så gamla? Det vet jag inte. Kanske är de 100, men jag vet ju inte svaret och får kanske inte heller veta det. Men de som jag känner nu som redan har fyllt 100 är inte många.
Jag känner en. Hon är 102 och fyller 103 i år.
I väntan på att jag själv blir så gammal fyller jag mina dagar med respekt för ett människoliv. Om alla gjorde likadant skulle det vara fred på jorden.
Det är jag hundra på.

Inga kommentarer: