måndag 2 maj 2016

Torshagskärret en överraskning

 Bild: Jörgen Auer
Den här gulliga familjen and syntes i Torshag vid Åby under söndagseftermiddagen.
 Bild: Jörgen Auer
Och så här såg samma fåglar (med elva ungar) ut i Torshagskärret i den idylliska parken vid de gamla gulmålade arbetarbostäderna nära Torshagsfabriken.
 Bild: Jörgen Auer
Jag vet inte, men gissar på att det här är fadern i familjen. Det var i alla fall den fågel som såg stoltast ut där i parken. För övrigt var det mitt första besök där och jag tyckte att det var helt underbart. Kanske för att jag kört långt - från Uppsala - och behövde vila mina ben en stund.
 Bild: Jörgen Auer
Helt klart får jag komma tillbaka för ett nytt besök. Kanske är den här sothönan kvar då. Dessutom tänker jag då vandra upp efter en led mitt emot dammen och som leder upp till sjön Nedre Glottern och dess naturreservat.
 Bild: Jörgen Auer
En humla gör ingen sommar. Nä, men i går gjorde den vår. Och det var också där i Torshag.
Bild: Jörgen Auer
Jag tyckte att allt var fint där. Den här trädsvampen till exempel. Alldeles underbar.
Lika trevligt som jag hade min dotter Pernilla och kanske att hennes dotter Stina Boel, 1, tyckte det var ännu skönare där i parken. Bra mycket roligare att gå där och titta än att sitta i en barnstol i en bil i alla fall.

Inga kommentarer: