fredag 2 december 2016

Vilken fin dag vi har haft

 Bild: Jörgen Auer
Så vackert det var i morse. Eller var det redan förmiddag?

 Bild: Jörgen Auer
Mitt på dagen tog jag en vinterpromenad. Grannpojken Alfons hade i sällskap med sin mamma letat sig ända bort till STORA kullen vid gamla prästgården för att åka snowracer. Kan du inte åka en gång till, ropade jag och tänkte jag skulle få en bra bild när han kom susande emot mig. Jodå, svarade han, vände på racern och åkte ner på andra sidan. Snopet.

 Bild: Jörgen Auer
Snön är vacker och ljusar upp. Den klär in skogen snyggt och formerar sig ibland på märkliga sätt, också. Visst ser väl snön längst ned på den avbrutna stammen här ut som en fågel? Med näbben till höger.

Bild: Jörgen Auer
Men jag undrar om inte stenarna på Veta kyrka var finast för dagen. Ja, frånsett Alfons förstås. De här stenarna kan jag stirra länge på och det kvittar var någonstans jag tittar på kyrkans stenfasad. De är så fina, så gamla, så tysta och hemlighetsfulla.

Inga kommentarer: