söndag 18 februari 2018

Elltrans och Kingsröd

När jag såg den här trailern på Rasta i Mantorp blev jag lite brydd. För det är ju två företag det handlar om. Polska Elltrans, med säte i Gdansk och med 90 fordon i sin armada.
Och så norska Kingsröd Transport som hör hemma i Sarpsborg och är ett av Norges största privatägda transportföretag.
Kingsröd har funnits sedan 1938 och förfogar över 200 fordon.
Kingsrödkoncernen är stor och sysslar inte bara med transport. Man säljer även hästbilar och hästprodukter som hästspa och olika träningshjälpmedel för hästar.
Kingsland grundades 1999 och är en av världens största tillverkare av utrustning och kläder inom hästsport.
Vad kan jag mer läsa mig till vid sökningar på nätet - där min svaga polska gör att jag inte kan få reda på några siffror om Elltrans - men om Kingsröd kan jag läsa i Sarpsborg Arbeiderblad som redovisar en lista på de 100 största företagen i Sarpsborg och då listar Kingsröd på tionde plats med en omsättning på 514, 3 miljoner norska kroner för 2017 och ett resultat på 9, 5 miljoner.



Inga kommentarer: