onsdag 29 maj 2019

Första mötet med Dezz

 Bild: Jörgen Auer
Plötsligt stod hon där i hagen, den blott sex dagar unga hästflickan Dezz af Tollstad på Tollstad Källgård, och mamma Zarina Cora betandes bredvid. Jag träffade dem på onsdagens riktigt långa promenad. 

 Bild: Jörgen Auer
Den började som sig bör hemma hos mig i Mantorp, varifrån jag tog min vandringsstav (kameran) och gick Tollstadvägen ut (mot Ulrika). I Dalen fortsatte jag rakt fram och svängde sen av in i skogen och sneddade i fälttävlansspåren genom densamma. På andra sidan stannade jag till vid Klockaregårdens gravfält och skrämde fåren. Bu, sa jag. Bä, sa de.

 Bild: Jörgen Auer
Sen var jag i Östra Tollstad by. Stannade till vid den 1885 uppförda kyrkan och funderade en stund var den första kyrkan i byn låg. Den som uppfördes på 1100-talet, eller möjligen tidigt 1200-tal. Kom inte riktigt på det, men googlade lite och fann att den ursprungliga kyrkan nog låg lite längre norrut, cirka 200 meter nordöst om dagens. Egentligen ville jag gå in i kyrkan och titta, men sparar det till en annan gång.

Bild: Jörgen Auer
Själva byn Östra Tollstad går man igenom på bara någon minut. Jag valde sen första grusväg höger (jag har gått här förut flera gånger). Med ögonen följde jag landsvägen söderut. Så många gånger har jag åkt den där vägen till Västra Harg att jag vet hur den ringlar efter ladugårdarna i Mogestad.

Bild: Jörgen Auer
Vid Östra Tollstad Norrgård stannade jag till och bländades av rapsens skönhet. Dessutom kom en bil och stannade intill mig. Bakom ratten satt Mariette Norling på Tollstad Källgård. Hon var ut på en fårarunda, hon såg efter sina får. Kanske räknade hon dem också, även om hon inte var ute efter att sova. Bland annat sa hon att det var hennes får som jag hälsat på i gravfältet.

Bild: Jörgen Auer
Bakom rapsen gick en häst. Ja, en människa också.

Bild: Jörgen Auer
Och det här är hästtäta trakter. Flera gårdar här satsar på hästar, uppfödning och utbildning.

Bild: Jörgen Auer
På Tollstad källgård hos familjen Norling har man alltså nyligen fått tillökning. Äntligen ett sto, menade Mariette Norling och såg lycklig ut.
Lyckliga såg även Zarina Cora och hennes dotter Dezz af Tollstad ut. Dezz heter hon för att hon är född på Desirée-dagen 23 maj (och zz efter Zarina). Ställ er tätt intill varandra bad jag. Och det gjorde de. Efter naturstudiofotot vandrade jag hemåt i blåsten. Det var tämligen kallt. 

1 kommentar: