torsdag 30 maj 2019

Vid Matteus i Norrköping

 Bild: Jörgen Auer
Torsdag. Kastanjeträden blommar så fint längs Plankgatan i Norrköping och hälsar välkomna in i Folkparken.

 Bild: Jörgen Auer
I parken reser sig den vackra och ståtliga, katedralliknande Matteuskyrkan, invigd i maj månad 1892 av biskop Carl Alfred Cornelius (1828-1893).

Mobilbild: Jörgen Auer
Arkitekten bakom tegelstensverket var Helgo Zettervall (1831-1907).

 Bild: Jörgen Auer
Kyrkan har restaurerats i omgångar, den senaste håller vad jag förstår på ännu. I alla fall är kyrkan delvis omgärdad av stängsel.

 Bild: Jörgen Auer
I dag tar jag mig tid att även besöka Matteus kyrkogård för första gången och upplever den som väldigt vacker, lugn och värdig. Dessutom ger den kyrkan liksom en dimension till.

 Bild: Jörgen Auer
En duva kommer flygande och slår sig ned en stund. En levande gravstensfågel, så fint.

 Bild: Jörgen Auer
Nästa gång du tänker åka till Norrköping tycker jag att du kan passa på att ta igen dig en stund på Matteus kyrkogård. Här är det nära till grannen Folkparken, liksom till Industrilandskapet, city, centralstationen och för all del även Himmelstalund.

 Bild: Jörgen Auer
Själv tar jag mig en stund även i Industrilandskapet och gillar ånyo vad jag ser. Jag har naturligtvis gått här förr, men blir lika begeistrad var gång. Det känns som hemma. Jag hör hemma här.

Mobilbild: Jörgen Auer
Fin hörna, eller hur? Finns i korsningen Korsgatan/Nygatan.

Bild: Jörgen Auer
Men det är hit jag ska. Till Albrektsvägen 153 och äldreboendet där. Min 96-åriga mamma bor här. Bilden är tagen alldeles utanför boendet bort mot korsningen Albrektsvägen-Södra Promenaden.
Mer? Just ingenting. 

Inga kommentarer: