tisdag 14 maj 2019

I Linköpings öken

Bild: Jörgen Auer
I dag har jag varit i Linköpings öken. Det var ganska varmt och efter att ha irrat omkring där en stund blev jag törstig.

Bild: Jörgen Auer
Som tur var hittade jag vatten och tog även en fika inne på Smedstad Ridsportcenter som ligger alldeles bredvid öknen. Närmare bestämt ligger sandhögarna på baksidan av centret, eller på norra sidan, rättare sagt. Förutom att dricka vatten på Smedstad kan du också fika där, när du känner för det. Man behöver inte ha häst för att gå in där. Dessutom är ridhus och stallar öppna för allmänheten. Gå dit och titta, vet jag. Byggnaden är värd ett besök. Se bara på bilden här från restaurangen/fiket. Vilken höjd! Vilken fröjd! Och faktiskt, vilken slöjd! 

Bild: Jörgen Auer 
Efter förtäring gick jag till Smedstad dammar och tittade på fågellivet. Vad kan det ta att gå dit? Ja, fem-tio minuter. Så nära är det.

Bild: Jörgen Auer
Vad såg jag i dammarna? Ja, därom tvista de icke lärda. Men de här tre, till exempel.

Bild: Jörgen Auer
Och så smög jag på en svan.
Vad var då bäst på hela dan?
Jag säger öken.
Adjöken.

Inga kommentarer: