torsdag 12 november 2020

Farmor och Edvard Isto

Okänd fotograf 1930-talet
Jag hittar en intressant bild i min farmors gamla album, tre till antalet som alla har titeln Brefkortsalbum. Bilden är tagen ett bra stycke ifrån bordet där det sitter en kvinna och läser. Det står blommor på bordet, är det rent av påskris? och i bakgrunden ses en skänk och skymtar en tavla. Via förstoringsglas ser jag att det är farmor och det bör vara någon gång på 1930-talet, för på en annan bild intill är min far tonåring och troligen kring 15 år. Han var född 1917 så jag gissar som sagt var i början av 30-talet. Farmor var född 1899. Jag fotar av bilden och beskär den samt låter mobilens redigeringsprogram förbättra den. Då ser jag tavlan. 
 
Bild: Jörgen Auer
Det är den här! Den som jag har hemma hos mig och har haft i väl 30 år. Innan den hamnade hos mig fanns den ett 10-tal år hos min föräldrar. Och före det alltså hos mina farföräldrar. Den kommer från farfars hem. Han var född i Finland och den här tavlan, eller alla tusentals liknande kopior hängde (hänger) i många många finländska hem. Min är också en kopia, troligen målad av någon i min farfars familj. Jag vet att den är målad efter 1899, för det var det året som konstnären Edvard Isto (1865-1905) målade verket "Hyökkäys"  (Anfall), till vilket han blev inspirerad av februarimanifestet 1899 där det kejserliga Ryssland utfärdade lagar som skulle gälla för Finland och Istos målning visar hur den ryska dubbelörnen försöker slita lagboken ur Suomijungfruns händer.
Tavlan blev en symbol för det finska folket att stå upp mot Ryssland och reproducerades och spreds i många tusen exemplar av såväl skickliga som oskickliga amatörer. Min tavla tillhör nog den senare skaran, ty det finns detaljer på originalet som inte finns med på min, eller som är målade i annan färg.
Men visst är det kul att se den på bild med farmor, Anna Magdalena Auer (född Karlsson), född i Norrköping 1899 och död i samma stad 1972.

Inga kommentarer: