lördag 14 november 2020

Lite Stina, lite sol

Bild: SvT
Var blev lördagen av? Ja, inte vet jag var din morgon tog vägen, men min innehöll tidningsläsning (Corren) och dagen fortsatte med skidskyttepremiär för säsongen med först herrar och sedan damer där  en i sporten debuterande Stina Nilsson, promenad i solsken (hoppsan), samt besök av några nära och kära. På lite avstånd, förstås.
Hur gick det då? Jo, tack, bra! Alltsamman. Stina blir nog att räkna med så småningom även i sin nya sport, men frågan är om hon kan bli lika vass i skidskytte som på längdskidor. Promenaden var strålande och besöket var hur trevligt som helst även om vi också dryftade sorgliga ting.

Bild: Jörgen Auer
Att se solen igen efter några minst sagt grå dagar var verkligen skönt. Den spred så skönt ljus över Veta kyrkas alla byggstenar och människor jag mötte såg så glada ut. De flesta, vill säga. Jag såg några tråkmånsar också. Såna där som inte vill hälsa på en okänd, utan tittar ner i marken eller åt ett annat håll just som vi möts. Har de inte fattat att det tillhör god ton att hälsa? Det är ett sätt att tala om att man är en vänlig själ. Men det kanske de inte känner sig som? Hur kan någon bara glo dumt utan att hälsa tillbaka när jag eller någon annan säger hej? Obegripligt.

Bild: Jörgen Auer
Mer begripligt är att det man fotar i motljus blir svart, eller i alla fall mörkt. Som här vid Veta kyrkogård där såväl klockstapeln som gravkapellet står som siluetter, vackra sådana, mot den blå och solbestrålade himmelspellen. För den som vill veta kan jag berätta att stapeln kom till år 1728 och kapellet 1939. Själva kyrkan har anor från 1100-talet, men har renoverats och byggts på och om flera gånger.

Bild: Jörgen Auer
Naturen imponerar alltid. Om så bara med några enstaka löv, eller som här när dimman kommer smygande in över fotbollsplanen som ett motståndarlag med okänd taktik. Själv hade jag taktiken klar. Gå snabbt, kom hem fort. Gästerna är redan på plats. 
Och i kväll? Ja, då tänker jag se Sverige-Kroatien i fotboll, samt vinna på Lottodragningen.
Ryktesvägen har jag hört att 2, 4, 5, 11, 22, 26 och 27 är i storform. Stämmer det är jag en rik man i morgon. Stämmer det inte är jag en erfarenhet rikare.

Inga kommentarer: