måndag 4 juli 2022

Jag gick några steg

Bild: Jörgen Auer
 Jag brukar räkna mina steg. Går och går. Ofta för att få tiden att gå. Under den tiden är jag ganska flitig med mobilkameran. Här är några typiska sådana iakttagelser. Vi kan kalla dem syner. Den första är en precision av något betydligt större och som jag ser så gott som varje dag.
Det är ett stycke av den vackra allé som finns längs vägen vid Uljebergs säteri. Mer exakt är det alldeles innan det blir allé och enkom har fullvuxna träd på ena sidan vägen. Jag försöker alltid vara vaksam, alltid blicka ut mot slätten, och ser bild för bild ta form mellan träden, ungefär på samma sätt som en kamera gör: klick, klick, klick.

Bild: Jörgen Auer
I dag fascinerades jag av vinden som kom ifrån slätten väster om vägen och smekte såväl mig som gräset och blommorna på andra sidan. De lät sig villigt följa med i den böljande dansen och nog kändes det som om att de trivdes. Annars skulle de väl inte ha slagit rot där, tänkte jag och njöt av både vind, sol och tanken på att växtligheten roade sig och hade det bra. Väddklinten log, tycktes det mig.

Bild: Jörgen Auer
Så många kålfjärilar på en och samma gång som i dag har jag aldrig sett tidigare. Det kryllade av dem. Nog var det en samling på ett hundratal som hade någonting för sig på travträningsbanan på Uljeberg. Men naturligtvis hade jag inte en chans att få alla på bild samtidigt. De är ju fjärilar och fladdrade omkring på sitt till synes planlösa vis. Men när inte jag störde dem ville samtliga landa på marken och ta för sig av den torkade hästspillning som fanns där. Eller satte de sig där av annan anledning? I så fall vilken? 
Hur många steg går jag då? Ja, minst 10 000 om dagen, vilket i mitt fall blir nära nog exakt sju kilometer. Emellanåt går jag 20 000 - och jag har gått mer.
Tjänar alla dessa steg och kilometer något till? Lever jag längre för det? Njae, kanske inte, men jag mår bra av dem och känner mig stark och längs vägar och stigar jag går finns så mycket vackert att hälften nog vore tillräckligt. Men jag vill se mer!  

Inga kommentarer: