fredag 1 juli 2022

Inte så mycket nytt

Bild: Jörgen Auer
Har jag måhända sett något nytt i dag? Njae, nytt och nytt, men jag såg min första aspfjäril för året. Det var lite kul, tyckte jag på morgonpromenad i Bäckhult. Faktum är att jag ser minst en sådan varje sommar i närheten av Bäckhult, Fagerhult, Högtomta, Mjölsefall, Öknehult. I Kinda kommun, således.
 
Bild: Jörgen Auer
Men en nyhet för mig var att det här huset i området Fall i Mantorp börjat ta form och kan ses från Riksvägen genom samhället. 

Bild: Jörgen Auer
En kålfjäril var ingen direkt nyhet för mig, heller. Men jag tyckte den såg så söt ut när den gästade den här åkervädden att det fick bli en bild.

Bild: Jörgen Auer
Men att den här gula blomman heter Vårfingerört är en nyhet för mig. Fast jag är inte riktigt säker på om det är rätt namn på blomman, men appen Google Lens säger att det är rätt, så tills någon annan säger något annat tar jag det för rätta namnet. Det blå bakom är liten blåklocka.


Inga kommentarer: