söndag 10 juli 2022

Jag och mindfulness

Bild: Jörgen Auer
Så fint Motala är. I dag besökte jag staden i ett par timmar, utan att dock vara i själva bebyggelsen mer än högst tio minuter, den tid det tar att köra igenom Motala två gånger.
 

Bild: Jörgen Auer
I stället höll jag mig vid Vättern. På Råssnäsudden, dit jag brukar åka lite då och då för att njuta av naturens skönhet. I dag blåste det ganska friskt från Vättern, men det var bara skönt. Varje gång jag är här går jag ner i varv - om nu det är möjligt eftersom jag normalt är ganska avslappnad och lugn inombords - och tar bara del av den synliga njutning som erbjuds. Häromdagen fick jag av goda vännen Maria för övrigt höra att det jag ägnat mig åt i flera år i fråga om tankar och upplevelse är just det som många kurser försöker lära ut. Då heter det mindfulness. Aha, sa jag.

Bild: Jörgen Auer
Titta på den här bilden. Vad ser du? Ett hotande oväder? Några moln? Tja, just ingenting? Eller ser du skönheten i färgkontrasterna? Jag ser det senare plus att det troligen regnar där borta som torde vara någonstans mellan Mjölby och Skänninge. Och regn behövs för grundvattnets skull.
Jag har en positiv och optimistisk syn på tillvaron. Har alltid längtat efter det inre lugnet och tror mig ha funnit det. Utöver det är jag nyfiken och vetgirig, motionsivrare och naturromantiker.


Inga kommentarer: