fredag 18 november 2022

Ett trevligt dygn till ända

Bild: Kalle Geisler
Det var ett trevligt dygn! Samt långt att förklara i korta ordalag. Jo, så är det. För bara att skriva IFK Norrköping Konferens & Restaurang är ju långt. Men hur som helst så var det i ala fall där som Sällskapet Äldre IFK höll middag för 135 gäster (medlemmar) på torsdagskvällen. Jag år också medlem i sällskapet och hade som före detta journalist uppdraget att småprata lite med damspelarna Lovisa Gustafsson och Sofia Hjern, liksom med förra elitdomarna Sten Johanzon och Per-Olof Ståhl samt naturligtvis herrlagets Daniel Eid och Laorent Shabani. Dessutom berättade tränarna Glen Riddersholm (herr) och Tor-Arne Fredheim (dam) om verksamheten samt blickade framåt, precis som klubbdirektören Michael Sturehed. Allt det där förklarade jag i ett föregående inlägg, men berättar det igen för att hänga ihop inläggen och dygnet.

Bild: Jörgen Auer
Nåväl, jag sov hos syrran Ami och hennes Kalle, vilket resulterade i en god frukost och mysig förmiddag i hemmets lugna vrå, innan Kalle och jag gick ut på stan och besökte en Teliabutik i Dominogallerian och sedan gick och åt lunch på restaurang Lingonfabriken (raggmunk med fläsk). Och nej, det är varken Domino eller Lingonfabriken på bilden utan Norrköpings stadsbibliotek.

Bild: Jörgen Auer
Sen åkte jag hem, men tog först en rundtur i Norrköping för att först och främst ta en titt på Östra Promenaden där man ju släppt på trafiken igen (halva sträckan) efter trädbytena. Och så här ser det ut.

Bild: Jörgen Auer
Därefter kringelikrokade jag runt i city för att till slut komma ner på Fleminggatan och Hamngatan och utsikten över Motala ström och Saltängsgatan där på andra sidan.

Bild: Jörgen Auer
Det här är Centralstationen i Norrköping, byggd 1866 och byggnadsminnesförklarad 2001. Arkitekten bakom det i herrgårdsstil byggda stationshuset hette Adolf Wilhelm Edelsvärd. 

Bild: Jörgen Auer
Utanför stationen stod passande nog en spårvagn. Stan har haft spårvagnar sen 1904 och den gula färgen har "spritt" sig till flera byggnader i stan, därav epitetet Norrköpingsgult.

Bild: Jörgen Auer
Från stationen fortsatte jag Norra Promenaden upp, genom Norrtull, och vidare västerut. Kom då förbi den ståtliga Matteus kyrka, nästan som en norcopensisk domkyrka. Ja, efter det var jag ju uppe vid det som jag kallar för Finspångsrondellen och därmed var det också dags att svänga vänster ut på gamla E4-an för vidare färd över Himmelstalundsbron och ut förbi Klockaretorpet för att sedan ansluta till "riktiga" E4-an. Mot Linköping.

Bild: Jörgen Auer
Linköping ja, jag svängde in i stan via Kallerstadleden för att komma in på Steningeviadukten och skåda de nyare husen nära Industrigatan i vad jag skulle vilja kalla för nya Linköping. Väl där så står det inte länge på förrän man är uppe i Bergsrondellen och väljer mellan att ta sig ut mot Ikea och E4-an igen eller åka in mot city. Eller göra som jag, fortsätta Industrigatan hela vägen upp till Rydsrondellen och vidare fram förbi just Ryd och så småningom också förbi Jägarvallen och ut på gamla riksettan, vägen som för en farande vidare mot Vikingstad, Sjögestad och Mantorp.

Bild: Jörgen Auer
Nästan på gränsen till Mjölby kommun ligger Sjögestad motell, dock i Linköping, men grannen Högstorp ligger vid den här tunna och vackra ridån av björkar. Vackra även utan sin gröna klädnad, men i mitt tycke ännu vackrare en vårdag eller en sommarkväll med solen bakom ridån. Här är jag nästan hemma.

Bild: Jörgen Auer
Ännu närmare hemma är jag här. I allén före Uljebergs säteri. Snart så. Skönt vara hemma innan snön som det varnats om kommer. Fast den dröjer kanske till i morgon? För min del får den gärna utebli helt.
Nu Idol.

Bild: TV4
Går 18-åriga Klara Almström till final i Idol? Det vet vi efter kvällens semifinal. Trevlig tävling att titta på, anser jag och lägger till att de fyra i semifinalen är mer än bra, allihop. 

Inga kommentarer: