fredag 4 november 2022

Hattrick-skytten Hofmann

Ur Nordisk Familjeboks sportlexikon
Nu har jag bläddrat i ett gammalt sportlexikon igen. Från 1941. Där har jag stannat vid namnet Richard Hofmann, om vilken jag inte kunnat hitta så mycket mer information än vad som skrevs redan i lexikonet. Dock vet jag att en Herbert Beyer 1958 skrev en bok om den tyske anfallsspelaren och målspottaren: Hofmann vor - noch ein Tor!
Jag har också funnit att Hofmann stannade 20 år i Dresden där han kallades kung Richard för sin förmåga att hitta motståndarmålet. Hans hattricklista imponerar sannerligen: tre mål mot Sverige 1929, tre mål mot England 1930, tre mål mot Danmark 1931 och tre mål mot Finland 1932. En uppgift säger också att han gjorde tre mål mot Schweiz i OS-turneringen i Amsterdam 1828. Där blev han för övrigt utvisad i en skandalmatch mot Uruguay och blev avstängd ett år från landslagsspel.
 
Ur Nordisk Familjeboks sportlexikon
1933 tog Hofmanns landslagskarriär slut efter att han brutit mot amatörreglerna och gjort cigarettreklam! Efter spelarkarriären som innefattade 25 landskamper och två tyska mästerskap, 1943 och 1944, samt höll på till 1947, blev han tränare. 
Fotbollsstadion i Meerane i Sachsen bär sedan 1956 hans namn. Richard Hofmann avled 5 maj 1983.
Även sonen Bernd Hofmann (1941-2013) blev fotbollsspelare. Han spelade några säsonger på 60- och 70-talen för Dynamo Dresden i högsta östtyska ligan, Oberliga, och gjorde tre juniorlandskamper och tre B-landskamper. 

Inga kommentarer: