söndag 6 november 2022

Hästar och raggmunk

Bild: Jörgen Auer
Morgonen bar sig åt som vanligt i dag. Det var väder. Fuktigt, som lite senare blev regndroppar. Jag gick två varv på "min" motionsbana, Uljebergs travspår. Hade vantar på. Mössa.

       
Bild: Jörgen Auer
Det här är cirka 100 meter efter den första bilden. Jag ville ha med tornet på Viby kyrka och tog ett flertal bilder, än var trädet till höger om tornet, än mitt för och till sist vänster om. Det sista blev bäst på bild, ansåg jag och kastade alla utom en - den här.

Bild: Jörgen Auer
På förmiddagen åkte jag till Sharpman i Hogstad. Men jag var inte ute efter vare sig häst-, hund-, jakt- eller fritidskläder. Mitt huvudsakliga mål var just mål och jag tog tämligen snabbt till kaféet och beställde för första gången i mitt liv en raggmunksvåffla. Förvånansvärt god blir betyget och jag kommer att åka dit flera gånger för att käka detsamma.

Bild: Jörgen Auer
Varje gång jag är på Sharpman så tänker jag på att det nog skulle vara kul att ha en häst att köpa saker till. En ny sadel, nytt täcke, ny grimma, bling-bling, vad som helst. Å andra sidan: tänk så mycket pengar jag sparar på att inte ha någon häst. Visserligen äger jag en 23-del i en travare, men det är inte riktigt samma sak som att ha en ridhäst hemma i det egna stallet, eller inackorderad någon annanstans.

Bild: Jörgen Auer
Bara för att jag blivit lite hästsugen i Hogstad svängde jag in till Gottlösa och Mantorpsryttarnas dressyrtävling på Nina och Sissi Liljas anläggning. Jag kan väl ta en bild, var tanken. Tyvärr var det matrast när jag kom, så jag skippade tävlingsbild, men hittade i stället Mjölbybon Nina Cervin som jag känner igen från många tävlingar i hoppning genom åren. Nu var hon där som mamma till 13-åriga Albin Cervin (längst till höger) som tävlar för Mantorpsryttarna och ingår i ett av de två dressyrlag föreningen har i ponny division 4. Det gör Isabella Krona också. Hon red den något busiga (bitsugna) ponnyn Triton som är med på bilden. Albin red Valentin Betina.
Jag fick höra att Mantorpsryttarna kom etta och tvåa i kategori C, men undrar om det stämmer. På equipe on line står det nämligen att Rappestad vann och att arrangörsklubben i Mantorp kom tvåa och trea med sina två lag. Huvudsaken är att de tävlande ekipagen har roligt.

Inga kommentarer: