söndag 30 maj 2021

Lite indiskt över dagen

Bild: Jörgen Auer
Vinden blåste åt mitt håll i dag, dvs inte alls. I alla fall inte där jag befann mig. Hemma. Utomhus. Skönt. Grönt. Varmt. Långt gräs som måste klippas. Jag gjorde så samt studerade min omgivning under pust och stön. Det var en sådan dag. Jag la ifrån mig glasögonen och tyckte mig se bomullsbuskar.

Bild: Jörgen Auer
Dagen hade något indiskt över sig. Det kan ha berott på blommorna, värmen och rottingmöblerna. Jag kände mig som engelsk 50-talsmajor eller nåt där jag satt och fikade på den lilla verandan. Var det inte cikador jag hörde också? En gång trodde jag mig även höra en elefant trumpeta, men antog efter en mer klartänkt analys att det var en långtradare ute på E 4.

Bild: Jörgen Auer
Sa jag att jag åt ris också? Med massor av curry? Och började dagen med lite yoga? Drack sen för ovanlighets skull Darjeeling te i stället för kaffe till frukosten. Det kan ju också ha bidragit till mina indiska hallucinationer, liksom den söta, men ganska tunga syrendoften.
 
Bild: Jörgen Auer
Javisst, ja. Just det, ja. Självklart. Nu fattar jag. De heliga korna bidrog också naturligtvis. Men mest tror jag att det var ovanan vid värmen. Nu efter halv tio på kvällen ska jag ta mig en promenad och se solen gå ned över Mumbai. Mörby, menar jag. Mörby.

Bild: Jörgen Auer

Inga kommentarer: