lördag 8 maj 2021

Stallgång och terrängprov

Bild: Jörgen Auer
Tog en terrängpromenad strax efter lunch i dag. Såg blommor, heter de pingstliljor? påskliljor? ja nån form av liljor eller narcisser är det, och det som är kvar av ett förfallet hus på det som förr hette Fridhem, Viby. Ligger på Uljebergs marker.

Bild: Jörgen Auer
Det var länge sedan det bodde människor här. Undrar hur länge? Erik Svensson i Mantorp som är över 80 minns i alla fall att det bodde folk här när han var barn och tonåring. Det sa han när vi möttes för någon vecka sedan vid Gulf i Mantorp. Det visade sig att han också har bott i ett av husen på Uljeberg. Dock inte Fridhem.

Bild: Jörgen Auer
Nu har Fridhem stått obebott och öde så länge att naturen flyttat in. Det här är solariet, tror jag.

Bild: Jörgen Auer
Se, så fiffigt! Här har naturen skapat en tittlucka bort mot Skorteby herrgård. Fint. Men lite inzoomat är det, förstås. Annars hade jag inte haft nåt att visa.

Bild: Jörgen Auer
Rådjuren blev rädda när de hörde mig och satte skuttande av över åkern innan de lugnande ner sig. Jag ville ju bara klappa dem.

Bild: Jörgen Auer
Efteråt terrängprovet gjorde jag ett besök hos travtränaren Stefan Dahl. Det blänkte i stallet.

Bild: Jörgen Auer
Men det var tyst och stilla. Bara Stefan var där, men han fick nytt besök så jag såg mig omkring.

Bild: Jörgen Auer
Nej, det här är ingen mc. Det är en travsulky. Eller delar av en. Jag tog bilden för att jag vet med mig att jag aldrig har valt det motivet någon gång tidigare.

Bild: Jörgen Auer
Hästarna då? Ja, men de var förstås ute. De hade det skönt i dag. I alla fall när de gick i hagen. På måndag får de det ännu skönare. Då slipper de täcken och kan rulla sig obehindrat. Varmt lär det bli, säger SMHI. Kanske över 20 grader. 

Bild: Jörgen Auer
Det var ganska skönt i dag också. Det var därför jag gick ut. Terrängen på Uljeberg är lite blandad. En ås med enar och tallar. Ängsmark. Fornlämningar i form av gravsättningar och minst en domarring. Så spännande som på bilden är det endast just vid den här passeringen. Bara djur och en dåre som jag går här.

Bild: Jörgen Auer
Annars kan det se ut så här. Fast det är också en ovanlig syn för jag står nere i en stor grop, kanske ett gammalt grustag? Meteoritnedslag? Vad vet jag? Där nere kommer inte vinden åt. Skönt.

Bild: Jörgen Auer
Det här är däremot en mer vanlig syn på Uljeberg. Öppna, vida ängar och en räcka tallar. 17 maj kommer det kor hit för att beta så att ängarna kan fortsätta vara öppna. Å andra sidan kan jag kanske inte gå hur som helst här då, så frågan är om ängarna då kan kallas för öppna. Hm.

Bild: Jörgen Auer
Dagens enligt min mening mest annorlunda bild tog jag vid ladugården mot en annan förrådsbyggnad. Mycket grönt, och grönare blir det. Alltså återkommer motivet. Liksom jag. Hej.

Inga kommentarer: