onsdag 12 maj 2021

Säteri kan vara en målvakt

Bild från Svt24
Tittar på ishockey mellan Finland och Tjeckien. Bryr mig inte så mycket om hur det går, men ser gärna att Finland vinner. Varför? Broderland. Eller borde jag säga farfarsland i stället? Min farfar var nämligen född i Åbo 1896. Han pluggade textil i Norrköping och träffade en tjej från Kimstadstrakten och blev svensk medborgare 1920.
Jaja, men det har inte så mycket med hockey att göra och mig veterligen hade han ringa eller ingen erfarenhet av spelet. Men han höll förstås på Finland i idrottsliga sammanhang.
Jag noterar att den finländske och mycket skicklige målvakten i dagens match heter Harri Säteri, vilket får mig att undra. För jag bor nämligen i ett hus tillhörigt Uljebergs säteri.
  
Bild från Svt24
Säteri som säteri, tänker jag och undrar om Harris efternamn betyder vad säteri betyder på svenska: herrgård eller större lantgård. Nog för att han är duktig i målet, Harri, men stor som en gård är han inte. 

Bild från Svt
Stor som en hel ort var däremot Sven Olof Gunnar Johansson, han som kom att kallas Tumba och senare även ta smeknamnet som efternamn. Tumba var otroligt stor som hockeyspelare på 50- och 60-talen och den första riktigt stora svenska spelaren i hockey. I periodpauserna i finn-matchen visades ånyo sekvenser från den tidigare sända dokumentären av Jens Lind om Tumba. Väldigt bra, tycker jag som hade Tumba som min första idol och gläds över att det var så många som tittade på dokumentären, över en miljon sa Chris Härenstam som kommenterade kvällens tv-match tillsammans med Nils Ekman.
Jaha, nu är matchen slut. Tjeckien vann tydligen med 2-1. Tidigare i dag förlorade Sverige mot Ryssland med 4-6. Matcherna ingår i en turnering som heter Carlsson hockey games. Men om Carlsson är med och spelar eller är coach känner jag inte till.
Och nu? Nu blir det smörgås tror jag. Sedan fortsätter jag med Svt24 och ser Engelska Antikrundan. 
För övrigt tycker jag att Harri Säteri bör läggas till som förklaring till vad säteri kan betyda: frälsegård, herrgård, större gård, finsk hockeymålvakt. 
Dessutom anser jag Tjeckiens målvakt Roman Will vara minst lika bra, om inte bättre.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Hur jag hittade din blogg har jag ingen aning om men vad jag vet så är jag glad för det. Så finurliga, lärorika och framför allt roliga inlägg du gör. Bara så du vet så läser jag varje dag och fnissar för det mesta. Tack för det!
Anne på Tollstadvägen i Mantorp

Auer sa...

Tack så mycket. Det är alltid roligt att få beröm. Kul också att du bor i Mantorp som jag. Ett tag tänkte jag flytta "hem" till Norrköping efter att ha sålt mitt hus. Men pandemin innebär att jag inte alls känner för att flytta till en större ort med fler människor på gator och torg och i butiker, på tåg och bussar. Därför har jag blivit kvar i Mantorp som jag efter 40 år naturligtvis känner som mest hemma. Jag blir glad om du fortsätter att fnissa.