torsdag 6 maj 2021

Omslaget bäst på Pastbook


Bild: Jörgen Auer
Den här fina fasanen och de sköna solnedgångarna är bilder tagna av mig och med i min andra Pastbook-bok med bilder från mitt Facebook-konto. En bok jag beställde för två månader sen och fick för en månad sen, men jag har nog glömt bort att göra ett blogginlägg om boken.

Bild: Jörgen Auer
Men nu är det dags. Den gula bilden här är bokens enligt min mening vackraste bild - mycket lämpligt fick den också pryda omslaget. 
Den är för övrigt tagen en vacker höstdag vid Rhyzeliusgården på Kungsgatan i Linköping.

Bild: Jörgen Auer
Det är trevligt att samla sina bilder så här i en bok. Men jag är inte helt nöjd. Det var jag efter första boken för ett par år sedan, men den här gången tycker jag att ett par bildval är tveksamma. Några av bilderna är för intetsägande för att platsa i en bok. Det ska sägas att jag hade kunnat välja bokens bilder själv, men avstod eftersom jag var nöjd efter första boken, så jag får skylla mig själv.
Rent dåligt är att bildbehandlingen vid mina tidningssidor (alltså där jag fotat av mina och Correns artiklar) lyser med sin frånvaro. Det gör att texterna ser skitiga ut och blir svårlästa, för att inte säga omöjliga att läsa.
Men också det hade jag nog kunnat påverka. Jag tror nämligen att man kan begära att få se boken innan publiceringen.
Jag får göra det nästa gång, om två, tre år. 
Inte heller är det bra att lite längre bildtexter bara kapas mitt i en mening. I de fallen hade det varit bättre att välja en annan bild, med kortare text. Eftersom jag är en ganska flitig Facebookanvändare saknas inte inlägg att välja mellan.
En sak till: smakar det så kostar det. En sån här bok som bara produceras i ett enda exemplar går på så där 700 kronor eller mer. Å andra sidan är det naturligtvis ingen kostnad alls om man jämför med att ge ut en bok på egen hand.

Inga kommentarer: