söndag 19 januari 2014

Cnorren: Från bibelstudier till säsongsdebut

Jo, jag har läst mycket i Bibeln. Faktiskt från pärm till pärm. Men det var många, många år sen. Tror det var på 70-talet. Men det som det här kåseriet, publicerat i Corren 2000-01-01, handlar om är inte riktigt som man tror. Men läs själv.

Bibelstudier hela förmiddagen. Så blev det i går eftersom jag inte hade något speciellt för mig. Väntade bara på att få träffa Anna-Kaisa Rantanen. Men det mötet var inte förrän efter lunch. I väntan på henne läste jag bibeln. Vid lunchdags kände jag mig mycket from och spränglärd och visste allt om skyffeln, bulldozer, och centerfinter. Det var nämligen bordshockeybibeln jag studerade och skyffeln är en spelvariant liksom bulldozern. Bibeln är utgiven 1988 men håller än. Till jul blir jag farlig. Fast vi kanske spelar coronne i stället?
Som barn var jag en mycket skicklig bordshockeyspelare, ja, även i coronne hade jag några fina stunder, tills jag förlorade och sprang in på mitt rum och tjöt och hulkade några allt för långa timmar. Tänk att jag var en sån dålig förlorare! Och en lika lycklig vinnare som jag fanns bara inte. Tänk vilken enorm skillnad det var mellan den där brusande, pulserande, stolta lyckokänslan i bröstet och den där förtvivlade, trängande, tjocka klumpen i halsen som aldrig ville ge sig av. Den klumpen känner allt för många igen, tror jag. Nog önskar man i stället att alla jordens barn, ja vuxna också, lite då och då kunde få känna på hur det känns när bröstet fylls av värme över någonting bra de har gjort.
Ibland räcker det med att säga något bra. Gör det.
Däremot räcker det inte med att säga till sig själv, eller tänka, att man ska träna. Det ger inte mycket.
Jag låg som i ide under augusti och september. I måndags borstade jag av mig snön och följde Anettes instruktörsråd på Correns motionstimme. På tisdagen gjorde jag säsongsdebut på min ordinarie träning (tränaren Helena nästan grät), och på onsdagen lugnade jag ner mig med pilates i Åtvidaberg. Torsdagen var vilodag, i går läste jag bibeln.
I dag? Vet i fan.
JÖRGEN AUER

Inga kommentarer: