söndag 20 december 2015

Hamnade mitt i lastbilsprotest

 Bild: Jörgen Auer
På hemväg från Norrköping i går hamnade jag en kort stund bakom en lastbilsprotest som jag inte kände till. Det visade sig vara ännu en protest mot orättvisa villkor och en sådan genomfördes på flera platser runt om i Sverige. 
Långa köer lär ha uppstått lite här och var, bland annat i Göteborg och på Ingelsta i Norrköping, men själv blev jag bara sinkad ett par minuter eftersom lastbilskortegen bara hejdade min framfart cirka 300 meter på påfarten till motorvägen. Därefter höll de sig i högerfilen, men långa omkörningar blev det ju förstås.
Vad protesterade man mot, då?
Jo, mot "osund konkurrens från utländska lågavlönade lasbilschaufförer". Aktionen kallas "Här stannar Sverige", och kom till redan förra året mot en dom i Sundvalls tingsrätt, där en utländsk förare stoppats med falskt körkort, men sedan friades.
 Bild: Jörgen Auer

Inga kommentarer: