söndag 13 december 2015

Spår en decembersöndag

 Bild: Jörgen Auer
 Dagen gick åt skogen. Rena trollskogen. Åtminstone just här där stenar och mossa målade tavlan.
 Bild från SVT
Men för skidåkaren Stina Nilsson gick det inte åt skogen. Hon vann dagens sprint i Davos och spurtade ner tre norskor! När hände det senast för en svensk skidåkare?
 Bild: Jörgen Auer
Inte skog, men väl ett träd. Ett ensamt sådant. Ansat och fint. Vid minneslunden på Veta kyrkogård i Mantorp.
 Bild: Jörgen Auer
 Mera träd. Mera Veta kyrka och klockstapel.
 Bild: Jörgen Auer
Mera kyrka, mera stapel.
 Bild: Jörgen Auer
Mera stapel, mera trä.
 Bild: Jörgen Auer
Och vintern kom.
 Bild: Jörgen Auer
Med en underbar dag. Själv var jag ute och sprang på morgonen samt tog en promenad vid lunchtid.
Bild: Jörgen Auer
Jag var inte ensam om att springa, tydligen. Minst en häst har tagit sig fram på samma väg som jag. Undrar vad en gammaldags filmindian hade fått ut av spåren?
"Spåren är högst ett par timmar gamla. Jag gissar på tre, kanske två och en halv. Det var två hästar, en hade nyligen fått nya skor och sprang lite lustigt. Det var ett halvblod, cirka tre år gammal. Den drog en vagn med en äldre man i och drog på grund av hältan lite åt höger. Vagnsdäcken var ojämnt pumpade. Mannen snusar. Den andra hästen gick här något senare, var pigg och alert och hade packning i form av en ryttare på ryggen, men drog ingen vagn. Hästen hade fått såväl havre som ett par äpplen på morgonen och hade varit i skogen åtminstone tre timmar."  
Otroligt! Tänk att man kan se så mycket på ett par spår?
"Inte konstigt alls. Det var jag som körde vagnen och det var jag som sa åt min dotter att rida ut i skogen, svarade indianen."
Där ser man vad man kan få ut av några spår en underbar decembersöndag.

Inga kommentarer: